Pages

Sunday, October 30, 2011

Kenyataan dari Pengalaman

Salam buat kengkawan semua.....

tanggal 14/05/2011 jam 0530 pg maka berlepaslh aku meninggalkan M'sia untuk melaksanakan satu tugasan bersama PBB atau lebih dikenali dgn UN...klo dulunya mse zaman aku skolah,aku hanya mmpu melihat UN ni dlm berita je...mse tu pun klo x silap aku mse bosnia tgh bergolak.....tp skang aku sendiri dh melibatkan diri dlm UN nie selain berkhidmat mewakili malaysia demi melaksanakan penugasan di Negara org....

Lebih kurang 0940 hrs aku selamat mendarat di Airport Dili yg x sebesar mne pun sbb aku rse airport kt Tekah (dkt umah aku) tu lg besar kot......trun je dr flight Jordan Air, aku disambut oleh mereka yg telah sedia menanti kedatangan rombongan aku.....meremang bulu roma aku seolah2 msih lg x percaya yang aku kini di TIMOR LESTE.....

skang,lebih kurang dua minggu aku kt sini,ape yg dapat aku saksikan adalah keunikan masyarakat timor...wlaupun sering bergaduh,baling2 batu,bakor2 umah..(ni btul2 pye bakor...bkn ucop wilcha...)tp blum pnah lg aku jmpe peminta sedekah,remaja melepak,merempit.....negara nie bleh tahan jga maju die...terutama dari segi pengangkutan dimana kereta2 dari honda,toyota,nissan,mitsubhishi menghiasi teksi2 mereka.....suasana berbeza dgn negara kita...rakyat kte merasa terlalu selesa....melepak,merempit,menghabiskan masa dgn x ttu arah adalah perkara biasa....sbb mereka x merasa kesusahan ini....setiap yang diinginkan pasti akan dipenuhi,tp mcm mne dgn kanak2 disini???diorg berusaha untuk mencari pendapatan....kecik2 lg dh jmpe diorg jual 'pulsar' atau kt tempat kte pggl top up tpon.....begitu gigih diorg mencari rezeki...mmg menyayat hati....

satu ptg,aku smpat bersmbang dgn satu bdak timor ni mse nk men takraw...bdk nie memuji2 m'sia...malaysia baguss,katenye.....mmg bagus kate aku tp smbil berfikir....ye ke??knapelh perlu ade hasad dengki???terasa megah???terasa terlalu selesa....bayangkanlh sekiranya keamanan yg kte kecapi skang bertukar secara tbe2 kerana kte lebih merasa bangga ble menyaksikan,buruh2 luar membina pencakar langit tuk kemegahan kte tp akhirnya kte ditelan bersama kemegahan itu.....sme2 lh kte berfikir.....

baru aku thu,lbih kurang kesusahan seperti nie lh yg pnh dilalui pada zaman opah aku dulu...mmg perit waktu itu....syukur,kerana aku mampu melihat bagaimana payahnye untuk mencari sesuap nasi.....bagaimana kanak2 5-6 tahun menolong ibu bapa mencari kayu api untuk jualan ayam bakar,ikan bakar....memang menginsafkan.....pedoman buat semua.....wassalam.....

No comments:

Post a Comment